2010-01-11

Ar-Ge Harcamaları Üzerine

Fransa ile ilgili bu haberi okuyunca şaşırmadım aslında. Gelişmiş olmak ve gelişmekte olmak arasındaki fark bu olsa gerek. Fransa önümüzdeki yıl Ar-Ge yatırımlarında kullanılmak üzere tamı tamına 35Milyar Euro borçlanacak. Tamamı uzun vadeli ve ülkenin rekabet gücünü arttırmaya yönelik olan birçok proje için bu kaynaklar kullandırılacak. OECD 2008 verilerine göre ülkemiz milli gelirinin ancak %0.76'sını AR-GE harcamalarına ayırabilirken Fransa %2.11 ile listenin üst sıralarında yer alıyor.

Özellikle Kuzey Avrupa ülkeleri bu konuda gerçekten öncü konumdalar. Birçok elektronik yenilik bu ülkelerdeki araştırma yatırımlarının sonucunda ortaya çıkıyor. Elbette ülkemizin içinde bulunduğu konum bu barış içerisinde yaşan ülkeler gibi yüksek oranlarda AR-GE harcaması yapmamıza izin vermiyor. Karşılaştırma yaparsak bu ülkelerin birçoğundan çok fazla savunma harcamasına sahibiz. Aslında bir sarmalın içine girmiş durumdayız bana kalırsa. Savunma harcamaları çok ağırlıklı olarak teknolojik yatırımlar sonucu ortaya çıkmış olan ürünlerden oluşuyor. Bildiğimiz silahlar yani. Bunları daha ucuza ve ilk defa üreten olup satmak için araştırmak lazım ama araştırmak için de silaha yatırdığımız paraları bilimsel harcamalara yatırmak lazım. Tabii bilim sadece silah üretmek için mi var diyebilirsiniz ama genellikle günlük hayatımıza girmiş bir çok teknolojik ürün ilk olarak askeri araştırmalar sonucu ortaya çıkmışlar.

Tabii bunun yanında şu anda yılda ayıracak 100Milyar EUR'muz olsa bile aslında işin başından başlamak gerekiyor. Önce bir aydınlanmak gerek. Bunun için de eğitim şart.

Elbetteki ben sadece tek bir açıdan baktım olaya. Yoksa çok boyutlu bir olay olduğu aşikar. Ne ülkemizi küçümsemek niyetim, ne de kurtaracak fikri ortaya attığımı iddia etmek. Varsa yazımı okuyan yorum bölümünde katkılarınızla genişletebiliriz.

“Hayatta en gerçek kılavuz, bilimdir.”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder